Adaptáció kutatócsoport

Interdiszciplinális kutatócsoportunk az MTA Lendület II. programjának támogatásával (LP-2018-21/2018) a hatékony alkalmazkodás kulcsfontosságú elemeit vizsgálja kihívást jelentő környezetben. Egy új intézménybe való bekerüléssel járó stressz jól kimutatható, és a tudományos vizsgálódás egyik központi témája. Azonban csak kevesen foglalkoznak azzal, hogy mik azok az összetevők, melyek a megküzdést segítő hatékony adaptációt segítik. Ebben a projektben bölcsődés, óvodás, iskolás és egyetemista csoportok megfigyelését tervezzük az intézménybe való bekerülés időszakában. Az Obimon Systems Kft. támogatásával olyan, új, modern technológiákat használunk, melyek mindennapi helyzetekben, objektív, visekedéses mutatók alapján, szinte észrevehetetlenül mérik a társas és érzelmi történéseket. A Semmelweis Egyetem munkatársaival együttműködve az egyéni különbségek egyes genetikai faktorait is vizsgáljuk. A projekt további célja annak megismerése hogy milyen segítő beavatkozással módosíthatók az adaptációt nehezítő elemek. Olyan könnyen alkalmazható meditációs programokat tervezünk kidolgozni, melyek objektív, kortizol-szint mérések alapján hatékonyan csökkentik az iskolakezdés, vagy a vizsgák okozta szorongást. Eredményeink hozzásegíthetnek ahhoz, hogy ne csak megértsük, de segítsük is a stresszes helyzetekhez való alkalmazkodást.

A kutatócsoport vezetője: Veres-Székely Anna


A kutatócsoport tagjai:

  • Kótyuk Eszter
  • Kasos Krisztián
  • Kasos Enikő
  • Gönye Bianka
  • Aditi Gandotra
  • Zimonyi Szabolcs
  • Csirmaz Luca
  • Kisszebeni Krisztina